Skleroterapia

Żylaki to jeden z objawów przewlekłej niewydolności żylnej, nie tylko defekt kosmetyczny, którego chcemy się jak najszybciej pozbyć, bo szpeci ciało. Choroba wymaga leczenia i właściwej dbałości o siebie. W wielu przypadkach żylaki kwalifikują się do usunięcia lub zamknięcia żyły. Nie zawsze musi być to zabieg chirurgiczny. Współczesna medycyna oferuje kilka alternatywnych metod, w tym najstarszą z nich skleroterapię.

Skleroterapia to chemiczna metoda zamykania żył, które uzyskuje się poprzez ostrzykiwanie naczyń substancją czynną. Do jednej żyły lub ich sieci wstrzykuje się preparat, który podrażnia błony naczynia, wywołując stan zapalny konkretnej ściany żylnej. Konsekwencją tego jest uruchomienie procesu gojenia, powstaje skrzeplina, a następnie dochodzi do włóknienia. W końcu żyła zarasta, a żylak z czasem zanika, skóra odzyskuje zdrowy wygląd.

Skleroterapia polecana jest wtedy, gdy inne metody zawiodły i problem żylaków ciągle powraca. Leczy żylaki o różnej średnicy – od niewielkich zmian po żyły o dużej średnicy. Skleroterapia doskonale nadaje się do usuwania drobnych, estetycznych zmian, jak na przykład pajączki czy żylaki siatkowate, teleangiektazje. Wiele zależy od wyglądu zmiany. Decyzję o skierowaniu na zabieg podejmuje lekarz po badaniu i obejrzeniu żyły. Zabieg powinien  być poprzedzony badaniem USG Dopplera układu żylnego.

Co powoduje żylaki? Uwarunkowania genetyczne, siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej, wzrost estrogenu w organizmie, a więc i ciąża, otyłość. To problem, który dotyka zarówno kobiety jak i mężczyzn. Ryzyko pojawienia się żylaków narasta z wiekiem, gdy żyły wiotczeją, a tętnice tracą elastyczność. Krew, która powinna wrócić do serca, być tłoczona przez żyły w jego kierunku, ku górze, cofa się na niektórych odcinkach w wyniku poluźnienia żył i niedomykania zastawek w naczyniach. Dochodzi do zatorów, które uwidaczniają się jako żylaki.

Najlepszym sposobem ratowania się w tej sytuacji, gdy zachowawcze metody już nie wystarczają, jest zamknięcie naczynia, skutkujące usunięciem defektu estetycznego i wyeliminowaniem ryzyka powstania zakrzepów, które mogłyby przy rozwoju choroby powędrować do tętnicy i spowodować powikłania.

Leczenie żylaków to konieczność. Im problem jest mniejszy, im wcześniej się zareaguje, tym lepsze efekty można osiągnąć. Nie warto zwlekać.

Skleroterapia zaliczana jest do mało inwazyjnych metod, sprawdzonych, przebadanych i bezpiecznych. Wykonywana jest przy znieczuleniu miejscowym lub zewnątrzoponowym. Trwa krótko – od 15 do 30 minut. Wykonuje ją lekarz.

• żylaki naczyniowe,
  • żylaki głębokie,
  • żylaki po zabiegach operacyjnych,
  • pajączki (teleangiektazje),
  • żyły siateczkowate,
  • niewielkie wady naczyniowe (np. naczyniaki jamiste),
  • niewydolność żyły odpiszczelowej i odstrzałkowej,
  • owrzodzenie żylakowe.

Efekty zabiegu

• wchłonięcie się żylaka,
  • początkowo widoczne zasinienia, wyczuwalna jeszcze nierówność, bolesna w dotyku, twarda. Żylak wchłania się od 1 do 6 miesięcy.

• okres ciąży i laktacji,
  • uczulenie na środek stosowany do obliteracji,
  • nowotwór,
  • choroba tkanki łącznej,
  • obrzęk chłonny,
  • choroba reumatyczna,
  • choroba zwyrodnieniowa,
  • przewlekła niewydolność żylna,
  • zaawansowany wiek,
  • zakrzepica żył głębokich.

Sprawdź cenę i zarezerwuj wizytę online

zabieg dostępny jest w klinikach:

WordPress › Błąd