Dermatolog

Dermatolog jest lekarzem specjalistą, który leczy zmiany skórne, a więc także włosów i paznokci, diagnozuje przyczynę powstawania problemów, decyduje o sposobie leczenia, dobiera terapię. Jeśli wymaga tego sytuacja, dermatolog kieruje na badania, ale także do innych specjalistów. Problemy skórne mają różnorakie podłoże – neurologiczne, hormonalne, alergologiczne. Częstokroć skuteczność leczenia wymaga holistycznego spojrzenia na dolegliwość.

Kiedy najlepiej pójść do dermatologa? Gdy tylko na Twojej skórze zadzieje się coś, co Ci się nie podoba lub powoduje dyskomfort, np. w postaci świądu. Bez względu na to, czy zmiana to tylko natury estetycznej czy również chorobowa warto zasięgnąć opinii lekarza. Dermatolog pomoże Ci działać w przypadku problemów z każdym rodzajem skóry, m.in. dojrzałą, nadwrażliwą, atopową, trądzikową. Lekarz zaleca terapie odmładzające, leczy trądzik każdego rodzaju, ustala plan pielęgnacji, która pomaga odżywić skórę, czy ogólnie poprawić jej kondycję.

Dermatolog leczy wszelkiego rodzaju zapalenia skóry jak: grzybica, problemy z paznokciami, np. wrastającymi. To też najwłaściwszy specjalista, z którym należy skonsultować problemy z nadmiernym poceniem. W jego kompetencji leży również leczenie chorób skóry głowy, łysienia, łupieżu czy wypadania włosów.

Dermatolodzy odpowiadają za leczenie chorób wenerycznych, takich jak np. rzeżączka lub opryszczka.

Dermatologa powinno odwiedzać się regularnie. A już obowiązkowo za każdym razem, gdy na skórze pojawia się niepokojąca zmiana, nie tylko taka, która doskwiera w postaci świądu, ale także  taka, która niepokoi wyglądem, barwą, kształtem, czy po prostu stanowi dla nas problem estetyczny. Lekarz dermatolog powinien w takich przypadkach wyeliminować ryzyko zmian nowotworowych. Specjalnej uwagi wymagają także dotychczasowe znamiona, które nagle uległy powiększeniu czy zmieniły kształt.

Warto zajrzeć do gabinetu dermatologicznego tuż po lecie, by kontrolować zmiany barwnikowe skóry. Podstawowym narzędziem do ich oceny jest dermatoskopia oraz videoskopia. Diagnozy dokonuje się także na podstawie wymazu skóry, badania krwi, badania hormonów. Dermatolog ocenia szkodliwość zmiany, blizn, wykwitów skóry. Jeśli zmiana grozi zezłośliwieniem usuwa ją.

Dermatolog może leczyć Cię za pomocą antybiotyków, leków, maści, środków pielęgnacyjnych, itp. Wykonuje badania dermatoskopowe i trichoskopowe. Przeprowadza zabiegi usunięcia zmian skórnych.

Chcesz wiedzieć więcej?

Czytaj publikacje ekspertów