Czerniaka dostajemy w spadku po rodzicach?

Naukowcy dowiedli, że przed rakiem skóry nie wszystkich ochronią kremy z filtrem. Okazuje się, że ten nowotwór można odziedziczyć po rodzicach, a prawdopodobieństwo rośnie też jeżeli zachorował na niego brat lub siostra. Naukowcy już wcześniej zaobserwowali rodzinną skłonność do czerniaka.

Jednak badaczom trudno było do tej pory oddzielić rolę genów od wpływu środowiska na rozwój tej choroby. Australijscy naukowcy znaleźli sposób na rozwikłanie tej zagadki ? pisze Rzeczpospolita. Dr Sri N. Shekar z Uniwersytetu Queensland w Australii przebadał 125 par bliźniąt, spośród których przynajmniej u jednej osoby zdiagnozowano czerniaka. Okazało się, że u czterech z 27 par bliźniąt jednojajowych na chorobę tę cierpiało oboje rodzeństwa. Podobnie stało się u trzech spośród 98 par bliźniąt dwujajowych.

Badania nie pozostawiają wątpliwości, że wśród bliźniąt jednojajowych ryzyko zachorowania na czerniaka rośnie aż 10?krotnie, jeśli na chorobę tę zapadło rodzeństwo. U bliźniąt dwujajowych ryzyko to w analogicznej sytuacji wzrasta dwukrotnie. Dane te sugerują, że za podatność na tę chorobę odpowiedzialne mogą być cechy dziedziczne. Dr Shehnaz K. Hussain z University of California w Los Angeles przeprowadziła podobne badania.

Przeanalizowała szwedzką bazę danych na temat rodzin cierpiących na nowotwory, w której poszukiwała danych na temat rodzeństwa lub potomków pacjentów chorujących na raka skóry. Okazało się, że takie obciążone rodzinnie osoby są bardziej narażone nie tylko na typ czerniaka zdiagnozowanego u krewnych, ale i na inne typy tego nowotworu. Badania pokazały, że największe obciążenia dziedziczne występują u tych osób, u których zmiany nowotworowe pojawiają się głównie na częściach ciała wystawionych na działanie słońca.

źródło: PAP

Chcesz wiedzieć więcej?