Ciemne plamy na skórze – przyczyny i jak je leczyć w domu

Ciemne plamy na skórze lub przebarwienia występują, gdy niektóre obszary skóry produkują więcej melaniny niż powinny. Melaninanadaje oczom, skórze i włosom ich kolor. Nie są one jednak powodem do niepokoju, choć niektórzy ludzie decydują się na ich usunięcie. Plamy te mogę mieć jasnobrązowy lub ciemnobrązowy odcień. Jest to zależne od tonu skóry. Nie są bolesne i mają taką samą teksturę jak skóra. Różnią się wielkością i mogą rozwijać na każdej części ciała.
PRZYCZYNY:

• Słońce Plamy rozwijają się na skórze, która jest narażona na promienie słoneczne bądź światło z lamp używanych w solarium.
  • Zmiany hormonalne Podczas zmian hormonalnych produkowana jest tak zwana melasma, która jest odpowiedzialna za powstawanie przebarwień na skórze
  • Skutki uboczne przyjmowania leków Niektóre leki mogą zwiększać pigmentację skóry, która prowadzi do powstawania ciemnych plam. Szczególnie narażone na to są osoby biorące leki przeciwzapalne.
  • Zapalenie Ciemne plamy mogą rozwijać się na skutek zapalenia np. egzema, łuszczyca i trądzik.
  • Gojenie ran Plamy mogą pojawiać się po ugryzieniu owada, poparzeniu lub przecięciu się.
  • Podrażnienie Niektóre kosmetyki do twarzy lub włosów mogą podrażniać skórę powodując przebarwienia.

DOMOWE SPOSOBY NA POZBYCIE SIĘ CIEMNYCH PLAM I PRZEBARWIEŃ NA SKÓRZE:
Oprócz zabiegów dermatologicznych i leków na receptę, można pozbyć się plam za pomocą tanich i łatwych sposobów, które można używać w domu.
Kremy bez recepty: Rozjaśniające kremy nie są może tak silne jak leki na receptę, ale również mogą zmniejszyć widoczność plam i przebarwień.
Środki naturalne:
Produkty z niektórymi naturalnymi składnikami takimi jak Niacynamid(forma witaminy B), soja, ekstrakty lukrecji i morwy świetnie sobie radzą w walce z przebarwieniami.
Kosmetyki do makijażu: Być może nie rozjaśniają przebarwień ani ich nie usuwają na stałe, natomiast mogą je zakryć. Można rozważyć użycie kremu na bazie korektora aby zmniejszyć widoczność plam.
Ciemne plamy na skórze mogą mieć wiele przyczyn. Z reguły nie są one szkodliwe i nie wymagają leczenia. Jeśli jednak ktoś chciałby się ich pozbyć może spróbować skorzystać z wcześniej przedstawionych domowych sposobów. Efektywność leczenia może zależeć od przyczyny powstania plam oraz ich zasięgu. Pojawienie się różnicy i efektu może zająć dłuższą chwilę, ale regularne stosowanie zapewni poprawę wyglądu skóry.

Chcesz wiedzieć więcej?

Czytaj publikacje ekspertów