Bruksizm – jak go leczyć?

Bruksizm to powszechny w naszym społeczeństwie problem, który może dotyczyć każdej z nas. Objawia się głównie poprzez niekontrolowane zaciskanie zębów i zgrzytanie nimi. Dzieję się tak zwłaszcza podczas snu, kiedy nie kontrolujemy w pełni swoich odruchów, a organizm stara się rozładowywać stres i napięcie, które kumulowaliśmy przez wiele tygodni. To jednak nie jedyna teoria na temat przyczyny tego schorzenia. Istnieją również podejrzenia, nazywane często teorią mięśniową, która u podstaw bruksizmu doszukuje się w nadmiernym napięciu mięśni żwaczy, co prowadzi do nieświadomego i długotrwałego skurczu tych mięśni. Znana jest ównież teoria zgryzowa, która twierdzi, iż przyczyna leży w wadach zgryzu. Niektórzy eksperci wspominają także o  dysfunkcji stawów skroniowo-żuchwowych.  Choć wiele z nas bagatelizuje ten temat, to warto podejść do niego poważnie i rozwiązać sytuację w profesjonalny sposób. Tendencje do odwlekania kłopotów na późniejszy czas, jakie skrywają się w każdym, warto przezwycięży. Dla naszego dobra. .

Poważne zagrożenie

Nieleczony bruksizm może doprowadzić do wielu poważnych konsekwencji, które z czasem mogą okazać się nieodwracalne i rzutujące na codzienny komfort naszego życia. Te z pozoru banalne zgrzytanie może być przyczyną bólu głowy, ścierania się szkliwa, bólu zębów, ale także prowadzić do rozchwiania się zębów, tworzyć problemy z przeżuwaniem, a nawet powodować bóle kręgosłupa.  Osoby długotrwale cierpiące na bruksizm mogą u siebie zauważyć charakterystyczną budowę szczęki, która wydaje się być bardziej masywna, kanciasta.Co zatem zrobić, aby pozbyć się tego nieprzyjemnego problemu?

Leczenie bruksizmu

Metod jest kilka, a jej wybór zależy od przyczyny bruksizmu w naszym organizmie. Jeżeli podejrzewamy, że za problemami stoją ewidentne wady zgryzu, warto skonsultować się z wybranym dentystą lub stomatologiem. Dzięki temu uzyskamy fachową pomoc, któr może skończyć się korekcją chirurgiczną i trwałym wyeliminowaniem wady fizycznej.

Kolejnym sposobem na walkę z bruksizmem są szyny relaksacyjne. Jest to urządzenie nakładane na dziąsła w trakcie nocy. Są one indywidualnie dopasowywane do klienta na podstawie pobranego wcześniej wzoru zgryzu. Szyny stosuje się przez około 6 tygodni, a ich celem jest rozluźnienie napięcia mięśni szczęki oraz zapobiega zdzieraniu się zębów. Pamiętajmy, że ze względu na wysokie oddziaływanie szyny na zęby konieczna jest wcześniejsza konsultacja z ekspertem oraz skorzystanie z profesjonalnych wytwórców tego typu produktów medycznych.

Ostatnim polecanym sposobem na bruksizm jest zabieg z wykorzystaniem toksyny botulinowej, zwanej botoksem. Jest on szczególnie polecany osobom, u których wcześniej opisane metody nie przyniosły oczekiwanego rezultatu i nadal zmagają się z charakterystycznym zgrzytaniem. Botoks znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach medycyny. Tak jest też w przypadku bruksizmu.Jest mało inwazyjnym i jednocześnie skutecznym sposobem walki z tą dolegliwością.

Zabieg polega na ostrzykiwaniu mięśnia żwacza – umiejscowionego mniej więcej w centralnej części policzka. W trakcie zabiegu wykorzystuje się zdolność toksyny botulinowej do blokowania neuroprzekaźników odpowiadających za skurcz mięśnia. Substancja wstrzykiwana jest miejscowo w małych dawkach, w strategiczne punkty leczonego obszaru.

Botoks dzięki swoim właściwościom paraliżowania i wywoływania zwiotczenia, pozwala wyłączyć nadaktywne mięśnie. Do tego ma znikomą ilość działań niepożądanych, co potwierdzają liczne badania. Nie zmienia to faktu, że botoks powinien być stosowany ostrożnie i umiejętnie. Ważne, by terapia oparła się na wykorzystaniu jak najmniejszych dawek trucizny. Bardzo istotne również jest zachowanie odpowiednich odstępstw czasowych między kolejnymi iniekcjami.

W wyniku terapii usuwa się skutek uboczny bruksizmu – czyli spięcie mięśni. Nie leczy się jego przyczyny, a jedynie objawy. Dodatkowo pacjenci, którzy poddadzą się terapii mogą spodziewać się pozytywnych zmian w wyglądzie. Osoby z bruksizmem mają charakterystyczną szerszą, kwadratową twarz. Terapia przywraca jej naturalny, ładny owal, a więc cofa także estetyczne zmiany wywołane przypadłością.

Chcesz wiedzieć więcej?

Czytaj publikacje ekspertów